Serwisowanie kół rowerowych
Jazda na rowerze to czysta przyjemność, którą kocha każdy z nas. Wspólne przejażdżki to miły i zdrowy sposób na spędzanie wolnego czasu, bo zapewniają spalanie dodatkowych kalorii przy jednoczesnym podziwianiu walorów przyrody. Warunkiem udanej przejażdżki jest jednak bezpieczny pojazd, który wyposażony w odpowiednie koła, opony oraz obręcze kół zapewni pewną i wygodną podróż. Co istotne, nawet stary rower po zastosowaniu nowej pary dobrych kół odzyska dawną sprawność i będzie mógł służyć przez kolejne lata.
Działanie kół rowerowych przypomina koła zamachowe. Na rynku dostępne są różne rodzaje kół. Dwa z nich są najpopularniejsze – to koła systemowe oraz klasyczne. Coraz częściej wspomina się też o kołach kompozytowych, który nowoczesny budulec ma ulepszyć osiągi rowerowe oraz wydłużyć żywotność roweru. W skład kół wchodzą szprychy, piasty oraz obręcze. Lżejsze obręcze ułatwiają jazdę po trudniejszym terenie, np. w lesie. Odpowiednia konserwacja po każdym wypadzie rowerowym zapewni dłuższą żywotność obręczy kół. Sprawdzać należy również poziom naciągu szprych. W tym celu należy zgłosić się do punktu rowerowego, gdzie za pomocą tensiometru dokona się dokładniej weryfikacji. Samodzielne sprowadzenie ogranicza się do ostukania szprych, które powinny wydawać podobne i czyste dźwięki. Obręcze do kół rowerowych dopasowywane są do potrzeb rowerzystów. Najczęściej wybierane są obręcze, które posiadają różne otwory na szprychy. Dostępne są również obręcze dostosowane specjalnie do gum bezdętkowych. Pasjonaci jazdy rowerowej, którzy regularnie uprawiają ten sport i inwestują w swój jednoślad, najczęściej decydują się na obręcze od UST Tubeless. Opony bezdętkowe służą zapewnieniu większej przyczepności, aby zwiększyć komfort jazdy w każdych warunkach. Najbardziej nowoczesne wersje mogą też wypłynąć na niższe opory toczenia.
Każdy miłośnik rowerów powinien posiadać wiedzę na temat najważniejszy parametrów dotyczących jego sprzętu. Ciśnienie w oponach w rowerze górskim powinno utrzymywać się na poziomie 2-2,5 atmosfery, bo to pozwala uzyskać najlepszy wynik między wytrzymałością opony na przebicia a poziomem trakcji. Jeżeli napompujemy do 3 atmosfer lub więcej, to łatwo o złapanie przysłowiowej gumy, a opony tracą na właściwościach, gdyż m.in. są bardziej podatne na drgania oraz gorzej dopasowują się do nierówności podłoża. Najdrobniejsze szczegóły decydują o właściwej pracy opon oraz obręczy. Nie można zapominać o konserwacji takich elementów jak opaska na obręcz, bo tylko te o najwyższej jakości będą działać jak należy. Opaski muszą być dokładnie dopasowane do szerokości obręczy. Ponadto należy zwrócić uwagę na dętkę, której rozmiar musi współgrać szerokością opony. A wielkość wentyla na dętce trzeba dopasować do wielkości otworu, jakie znajdującego się w obręczy. W innym wypadku obręcz koła nie spełni swoich funkcji, i tym samym cały pojazd nie będzie odpowiedni do beztroskiej i bezpiecznej jazdy.
Brak komentarzy.