Rower z napędem elektrycznym
Rower z napędem elektrycznym jest rowerem ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, który może być wykorzystany do poruszania. Wiele rodzajów tego typu rowerów jest dostępnych na całym świecie i ciszy się coraz większą popularnością wśród przedstawicieli wszystkich pokoleń. Rowery z napędem elektrycznym używają akumulatorów, a lżejsze ich typy mogą podróżować w zakresie od 25 do 32 km/h, a w niektórych przypadkach są zdolne rozpędzić pojazd do nawet 45 km/h. W takim przypadku należy upewnić się, czy nie są one w danym miejscu klasyfikowane już jako motorowery, czy motocykle. Nakłada to bowiem na ich użytkowników bardziej rygorystyczne zaostrzenia prawne i wymaga posiadania stosownych uprawnień.
Rowery z napędem elektrycznym są sklasyfikowane zgodnie z mocą dostarczaną przez ich silnik elektryczny i układem sterowania. Również klasyfikacja tego typu rowerów jest skomplikowana, ponieważ charakter definicji wynika z regulacji prawnych obowiązujących w danym państwie. W dużym uproszczeniu zależna jest od tego, czy w danym przypadku mamy do czynienia z rowerem, czy też motorowerem. W związku z tym klasyfikacja rowerów z napędem elektrycznym różni się znacznie w poszczególnych krajach i jurysdykcjach lokalnych.
Jak zatem działa taki rower?
Dzięki pedałowaniu uruchamiany jest silnik elektryczny. Wspomaganie pedałów zmniejsza wysiłek użytkownika podczas pedałowania. Tego typu rowery mają czujnik wykrywający prędkość lub siłę pedałowania bądź oba te wskaźniki. Aktywacja hamulca jest wykrywana w celu wyłączenia silnika. Przy włączeniu zasilania na żądanie użytkownika, silnik jest uruchamiany przez przepustnicę, zwykle zamontowaną na kierownicy, tak jak w większości motocykli lub skuterów.
Niektóre rowery z napędem elektrycznym mają silnik elektryczny, który działa tylko na zasadzie zasilania na żądanie. W tym przypadku silnik elektryczny jest włączany i obsługiwany ręcznie za pomocą przepustnicy, która zwykle znajduje się na uchwycie, podobnie jak w motocyklu lub skuterze. Tego typu rowery często, ale nie zawsze, mają silniejsze silniki.
Dzięki tego rodzaju napędowi rowerzysta może:
- jeździć samemu pedałując
- jeździć wyłącznie silnikiem elektrycznym, ręcznie uruchamiając przepustnicę.
- jeździć używając obu metod jednocześnie.
Zgodnie z obowiązującymi od 2011 r. regulacjami prawnymi, motor może być zasilany prądem o napięciu nieprzekraczającym 48 V, znamionowa moc nie powinna być większa niż 250 W. Ponadto, powinna ona regularnie obniżać się i w końcu spaść do zera po przekroczeniu 25 km/h. Kupno w Polsce roweru z silnikiem na tyle mocnym, aby rozpędzić go do prędkości nawet 45 km/h nie stanowi obecnie większego problemu. Zaznaczyć jednak należy, że w tym wypadku konieczne będą stosowne uprawnienia – jest to bowiem prędkość przewidziana dla motorowerów. W przypadku braku stosownego dokumentu, przy kontroli możemy spodziewać się mandatu wynoszącego nawet 500 zł. Przed wybraniem się na wycieczkę należy zatem sprawdzić, czy nasz jednoślad kwalifikuje się już do powyższej kategorii.
Brak komentarzy.