Rodzaje obręczy kół rowerowych
Koła to jedne z ważniejszych elementów w rowerze. Każdy miłośnik kolarstwa wie, że muszą być odpowiednio dobrane. Dobre koła gwarantują komfortową, sprawną i bezpieczną jazdę. Jednak, żeby faktycznie spełniały one swoją rolę powinny być dobrane kompleksowo. Mowa tu oczywiście o obręczach kół rowerowych, które również odgrywają ważną rolę. Jakie są ich rodzaje i na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Czym jest obręcz koła rowerowego?
Można mówić o niej „felga” albo „rafka”. To ten element rowerowy, który nadaje kształt oponie. Jest okrągły. Na obręcz montuje się dętkę oraz oponę. Połączona jest ze środkiem całego koła za pomocą systemu piasta-szprychy.
Jakie są rodzaje felg rowerowych?
Niezależnie od ich średnicy, podzielone są one ze względu na to, jak zostały skonstruowane. Najbardziej popularny podział, jaki się stosuje w stosunku do obręczy kół rowerowych, wygląda następująco:
- rafki typu U,
- rafki typu V,
- rafki kapslowe,
- rafki tradycyjne.
Można również podzielić je ze względu na materiał, z którego zostały wykonane albo to, jaki posiadają system umocnień.
Czym różnią się poszczególne rodzaje?
Najtrwalsze i najbardziej wytrzymałe rafki to te, które mają kształt litery V. Można je inaczej nazwać obręczami stożkowatymi. Dzięki takiej budowie są one wysoce odporne na wszelkiego rodzaju wygięcia. Pomimo tego poleca się wybierać te, które posiadają dodatkowe komory. One również stanowią wzmocnienie dla całej rafki. Opływowy kształt tych felg sprawia, że możliwa jest dynamiczna jazda rowerem. Nie można nie wspomnieć również o tym, że umiejscowienie dętki rowerowej w rafkach typu V bardzo wygodne. Jeżeli chodzi o materiał – warto zastanowić się nad aluminium, które jest lżejsze niż stal (a równie wytrzymałe).
Na drugim miejscu pod względem wytrzymałości są felgi rowerowe typu U. Tak naprawdę niewiele odbiegają jakością od tych typu V. Podobnie, jak w ich przypadku, poleca się wybierać rafki wzmacniane i aluminiowe.
Obręcze kapslowane są z kolei dodatkowo wzmocnione. Można na nich zauważyć dodatkowo nabite kapsle, umiejscowione na każdym otworze na szprychy znajdującym się w obręczy. Poprawia to wygląd rafki, ale głównym celem takiego zabiegu jest wzmocnienie całej felgi rowerowej.
Na rynku dostępne są również rafki, które dopasowane są do kół nie posiadających jako-takiej dętki. Są one wyjątkowo lubiane, ponieważ zwiększają przyczepność pojazdu a ich opór podczas jazdy jest znacznie mniejszy niż opon posiadających dętki.
Warto również pamiętać o tym, że przy wyborze obręczy liczy się też to, jak współpracuje ona z daną oponą. Aby współpraca była owocna i zapewniała komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, warto zadbać także o opaskę na obręcz i świadomy wybór drugiej dętki wraz z wentylem. Choć rafka jest istotnym elementem każdego roweru to inne części pojazdu także się liczą. Ważne, aby każda z nich współgrała ze sobą. Dopiero wówczas jazda będzie płynna i przyjemna.
Pomocny wpis! Zrobisz wpis na temat szprych? Ostatni mi jedna wypadła i nie wiem, czy dosztukować, czy jeździć bez jednej.