Jak wybrać opony rowerowe?

pompowanie opony rowerowej

Ivanko80/bigstockphoto.com

Opony to jeden z głównych elementów składowych roweru. W największym stopniu odpowiadają za jakość jazdy, bezpieczeństwo podczas hamowania, a także za ogólną wygodę użytkowania jednośladu.

Warto pamiętać, że opony przeznaczone do jazdy po szosie, niekoniecznie sprawdzą się na leśnym terenie. Można kupić opony, które będą wyspecjalizowane do warunków, odpowiedniej nawierzchni, i konkretnej jazdy. Pojawiają się rozwiązania, które oferują uniwersalizm. Dobierając opony do roweru w pierwszej kolejności należy kierować się rozmiarem opony, jej szerokością, jakością gumy, a także odpornością na przebicia. Dla wielu osób ważną kwestią jest informacja o ciśnieniu, do jakiego producent zaleca pompowanie (roweroweporady.pl).

Kluczową kwestią podczas zakupu opon jest umiejętność i wiedza w zakresie rozróżniania rozmiaru opon i dętek, rozmiar calowy, metryczny, ETRTO. Zapis calowy w pierwszej kolejności podaje średnicę opony/dętki w calach (a tym samym rozmiar dopasowanej do nich obręczy). W calach podawana jest również szerokość (np. typowy rozmiar opony opisany w ten sposób to 26×2,1). Rozmiar metryczny z kolei zawiera w sobie trzy części opisowe, z których pierwsza dotyczy orientacyjnej średnicy wewnętrznej opony, druga szerokości opony podanej w milimetrach, zaś trzecia to litera (dla przykładu 700x35C – co odpowiada niezbyt szerokiej oponie trekkingowej). Z kolei rozmiary przyjmowane w ramach systemu ETRTO wydają się być najbardziej przejrzyste od strony technicznej, ponieważ nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do rozmiarów opony. Rozmiar zapisywany jest z wykorzystanie dwóch liczb, które oddziela od siebie myślnik, gdzie pierwsza oznacza szerokość w milimetrach, zaś druga dokładną realną średnicę opony lub obręczy (np. 26-622 typowa opona do roweru szosowego) (www.centrumrowerowe.pl).

W oponie rowerowej to bieżnik w największym stopniu odpowiada za jakość i komfort jazdy na odpowiednim terenie. Opony z bieżnikiem gładkim bądź prawie gładkim stawiają najmniejsze opory toczenia. Mają słabszą przyczepność poza asfaltem, a także w gorszych warunkach pogodowych. Najczęściej wykorzystywane są do jazdy szosowej, miejskiej, turystycznej. Bieżnik terenowy z kolei przyjmuje postać wystających kostek o różnej gęstości upakowania i różnej wielkości. Jazda takim bieżnikiem po asfalcie będzie dość głośna, poza tym bieżnik taki będzie stawiał opór. Sprawdzi się za to (pod względem przyczepności) w trudnym terenie i podczas trudnych warunków pogodowych. Bieżnik semi-slick na środku opony nie posiada odstających elementów (bądź jeśli występują to są delikatne). Z kolei po bokach znajdują się delikatne klocki bieżnika. Sprawi to, że opona będzie również łapała przyczepność poza asfaltem. Takie opony sprawdzą się podczas przemieszczania w różnych warunkach. Na rynku dostępną są również opony z kolcami, które od kilku lat może już używać legalnie. Przede wszystkim sprawdzają się podczas jazdy po oblodzonej powierzchni (roweroweporady.pl).