Rower typu gravel – dla kogo?
Rowery gravelowe, często porównywane są do modeli szosowych i przełajowych. Mimo że modele szutrowe łączą w sobie elementy wspomnianych jednośladów, przeznaczone są do innych celów. Różnią się także elementami konstrukcyjnymi.
Rowery gravelowe – geneza powstania
Rowery typu gravel powstały w USA. Inspiracją do ich powstania było zwiększenie świadomości znaczenia ruchu w codziennym życia, a w efekcie pojawienie się mody na długodystansowe wyścigi, w Stanach Zjednoczonych organizowane najczęściej na drogach gruntowych.
Problemem w praktyce okazał się brak odpowiednich rowerów, które nie tylko gwarantują dobrą przyczepność, ale również amortyzacje i komfort jazdy.
Potrzebę te zauważyli producenci rowerów, którzy zaczęli montować modele, będące pierwowzorem obecnie znanych rowerów szutrowych. Do stałej produkcji trafiły około roku 2015. Od kilku lat dużą popularnością cieszą się także w Polsce.
Czym charakteryzuje się rower gravelowy?
Rowery szutrowe, często zestawiane z szosówkami i przełajówkami, różnią się od nich przede wszystkich grubością opon. Najczęściej montowane w gravelach są opony o szerokości 35-40 mm, ale w niektórych modelach spotkać można się także z oponami o szerokości 50 mm.
Najczęściej wykorzystywane są te z bieżnikiem semislick, czyli gładki środkiem i terenowym bieżnikiem na krawędziach. Taka budowa opon sprawia, że gravele dobrze sprawdzają się na miękkim podłożu oraz szutrze. W przypadku jazdy po drodze asfaltowej tego typu rozwiązanie skutkuje z kolei delikatnym oporem.
Charakterystyczne dla rowerów gravelowych są także hamulce tarczowe, które dobrze nadają się do jazdy w bardziej wymagającym terenie, a także zwiększona stabilność, wynikająca z wydłużenia geometrii konstrukcji.
Rowery szutrowe wyposażone są kierownicę typu baranek, z szerokim rozstawem. Kierownica, w porównaniu do modeli szosowych, umiejscowiona jest wyżej, co wpływa korzystnie na wygodę podczas jazdy.
Rama w gravelach jest najczęściej aluminiowana, a cała konstrukcja nie należy przeważnie do lekkich.
Rower gravelowy spośród innego typu jednośladów wyróżnia się swoją uniwersalnością i zwiększonym komfortem użytkowania. Dzięki swojej budowie, przede wszystkim grubszym oponom z bieżnikiem typu semi slick, sprawdzi się na powierzchni każdego typu, począwszy od dróg szutrowych, po ścieżki leśne, asfaltowe czy polne. W efekcie rower gravelowy to dobry wybór, gdy wybieramy się w nieznany teren i nie wiemy jakiego typu gruntu się spodziewać. Może być wykorzystywany zarówno jako rower miejski, jak i terenowy.
Kto powinien rozważyć kupno roweru gravelowego?
Warto zwrócić uwagę, że ze względu na swoją budowę, przede wszystkim szerokość opon czy wagę, rower gravelowy, mimo genezy swojego powstania, nie jest najlepszym wyborem do wyścigów czy treningów w grupie. Będzie natomiast dobrym wyborem dla osób, które szukają roweru wszechstronnego, który można wykorzystywać do codziennej jazdy, a także indywidualnych ćwiczeń czy długich wycieczek. Zwłaszcza, że w przypadku graveli, możliwy jest montaż toreb rowerowych.
Brak komentarzy.