Rama karbonowa czy aluminiowa – co wybrać?
Rama roweru to jedna z części jednośladu, która najbardziej wpływa na komfort jazdy. Dobra rama powinna być wytrzymała, odporna na wygięcia, a przy tym lekka. Do najczęściej wybieranych obecnie należą modele wykonane z karbonu i aluminium.
Jaką ramę wybrać?
Kilka dekad temu wybór materiału ramy był ograniczony jedynie do stali.
Mimo że jakiś czas temu ogłoszono wielki powrót ram stalowych, obecnie produkowane są one w ograniczonej ilości. Wynika to głównie z ich z ceny – funkcjonalność ramy stalowej zależy od jakości materiału i wykonania. Stalowe ramy z wyższej półki są lżejsze niż aluminiowe i dobrze sprawdzają się w rowerach trailowych, MTB i trekkingowych, jednocześnie jednak są droższe niż modele z aluminium. Tanie ramy stalowe są natomiast ciężkie i podatne na korozję.
W rezultacie najczęściej wybierane są modele wykonane z karbonu lub wspomnianego już aluminium, najczęściej stopu AL6061. Warto wiedzieć, że im wyższa liczba znajduje się przy oznaczeniu AL, tym sztywniejsza jest rama. Im sztywniejsza rama aluminiowa, tym więcej pochłania energii. Jednocześnie konieczne jest zadbanie o dobrą amortyzację, ponieważ sztywna rama z aluminium nie przenosi wstrząsy na kręgosłup, stawy i dłonie rowerzysty.
Aluminiowa rama dobrze sprawdzi się w jeździe rekreacyjnej
Ramy wykonane z aluminium należą do najpopularniejszych. Do zalet materiału należy odporność na wygięcia, lekkość, a także przystępna cena. Aluminium jest łatwe w obróbce, co przekłada się na możliwość tworzenia profili o różnej geometrii.
Ramy z karbonu do jazdy szybkiej
Ramy z karbonu, czyli włókna węglowego, dobrze sprawdzają się w rowerach MTB oraz górskich. Zwiększają zwrotność roweru i ułatwiają jego prowadzenie. Karbon należy do materiałów lekkich, przez co ramy karbonowe są lżejsze niż modele aluminiowe, a także wytrzymałych i sprężystych. Rama karbonowa dobrze pochłania wibracje, a także dobrze oddaje także energię, dzięki czemu jazda jest bardziej dynamiczna i komfortowa. Z tych powodów modele z włókna węglowego lepiej niż aluminiowe sprawdzają się na trudnych i górzystych terenach.
Dodatkowo materiał umożliwia tworzenie ram o różnych kształtach. Jego obróbka nie należy jednak do najprostszych, co przekłada się na wysoką cenę modeli z włókna węglowego.
Do wad materiału zaliczyć należy natomiast kruchość. Z tego powodu nie zaleca się montowanie na karbonowych ramach dodatkowego wyposażenia, takiego jak dziecięcy fotelik czy koszyk.
Słabsza rama i lepszy osprzęt czy lepsza rama i gorszy osprzęt?
W przypadku jazdy rekreacyjnej wystarczająca będzie rama aluminiowa. Lepiej niż karbonowa sprawdzi się, kiedy rower traktujemy jak codzienny środek transportu i przewozimy nim bagaże lub dziecko.
W sytuacji, gdy dysponujemy ograniczonym budżetem, większą część środków lepiej przeznaczyć na osprzęt. W połączeniu z tańszą ramą zagwarantuje to wygodę podczas jazdy.
Ramy karbonowe to natomiast dobry wybór dla osób, które poszukują rowerów do celów profesjonalnych lub chcą zainwestować w rower więcej środków.
Brak komentarzy.