Rodzaje opon rowerowych
Na komfort jazdy wpływa nie tylko budowa roweru czy jego wielkość, ale także ogumienie. Wybierając opony do swojego jednośladu, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów, między innymi ich wytrzymałość, rodzaj bieżnika i wagę.
Rodzaje opon rowerowych – średnica i szerokość
Pierwszy ważny aspekt przy wyborze opon do roweru jest ich rozmiar. Istotna jest zarówno ich średnica, jak i szerokość.
W Polsce wielkość opon do rowerów najczęściej określana jest w calach. Bardziej precyzyjnych informacji dostarcza jednak standaryzacja wprowadzona przez Europejską Organizację Techniczną do spraw opon i obręczy. Obecnie wymiary podawane są z użyciem dwóch parametrów- szerokości i średnicy, podawanych w minimetrach. Przy rozmiarze 47-622 pierwszych z wymiarów będzie oznaczał zatem szerokość opony, drugi natomiast to średnica obręczy lub wnętrza opony.
Średnica ma kluczowe znaczenie dla dopasowania ogumienia do obręczy. Najpopularniejsze w Polsce są opony o średnicy 622 mm (28 cali i 29 cali dla rowerów górskich). Inne często spotykane rozmiary to 203 mm (12 cali), 305 mm (16 cali), 406 mm (20 cali), 507 mm (24 cale), 559 mm (26 cali), 630 mm (27 cali).
Szerokość opon wpływa natomiast na przyczepność, szybkość oraz komfort jazdy. Wąskie opony, takie jak modele szosowe czy torowe, zapewniają mniejszy opór, a tym samym lżejszą jazdę. Jednocześnie nie gwarantują amortyzacji takiej jak opony szersze. W efekcie nie sprawdzą się w jeździe na nawierzchniach nierównych, np. leśnych ścieżkach.
Szerokość modeli torowych i szosowych to najczęściej od 1 do 1.5 cala. Nieco szersze (1.75 cala) są opony do rowerów turystycznych. Szerokość opon do rowerów górskich to 1.95 cala. Szersze opony przeznaczone są natomiast do jazdy w trudnych warunkach i na nierównym gruncie.
Rodzaje opon rowerowych – bieżniki i budowa
Oprócz szerokości, na przyczepność i komfort jazdy wpływa również bieżnik. Do rowerów szosowych i jazdy na asfalcie używane są opony z gładkim bieżnikiem (slick). Taki rodzaj ogumienia umożliwia szybką i lekką jazdę w suchych warunkach, nie nadaje się jednak na jazdę po nierównej powierzchni.
Kolejny typ opon to semi slick, które posiadają wyraźny bieżnik jedynie na krawędziach, środek natomiast pozostaje gładki lub prawie gładki. Dzięki temu to typ opon o najbardziej wszechstronnym zastosowaniu, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i trudniejszym terenie.
Większą przyczepnością wykazują się natomiast opony terenowe, z pełnym bieżnikiem, które wykorzystywane są w rowerach górskich. Pełny bieżnik zapewnia większy opór, przez co może być mniej komfortowy i cięższy do jazdy po asfalcie.
Na rynku dostępne są również modele z kolcami, przeznaczone do jazdy po śniegu i lodzie.
Dobór opon do roweru
Opony różnią się od siebie również materiałem wykonania, który wpływa na wytrzymałość.
Szczególną dużą odpornością charakteryzują się opony kevlarowe, wykonane z materiału stosowanego w lotnictwie, które są także niepodatne na korozje oraz lekkie.
Dostępne są również modele z wkładką antyprzebiciową czy rowerowe opony bezdętkowe.
Brak komentarzy.