Rodzaje hamulców rowerowych
Kupując rower nie zawsze zwracamy uwagę na szczegóły takie jak podzespoły. Tymczasem samych hamulców wyróżnia się kilka rodzajów. Poniżej opis najpopularniejszych z nich.
Hamulce tarczowe cechują się największą siłą hamowania. Są wytrzymałe, przez co sprawdzają się w niemal każdych warunkach atmosferycznych. Nie wymagają również częstej regulacji. Nie jest to jednak produkt najtańszy, ponadto ich samodzielna naprawa podczas wycieczki może być utrudniona. Hamowanie odbywa się poprzez zaciśnięcie klocków położonych w zacisku, do tarczy hamulcowej. Na rynku dostępne są dwa ich rodzaje – hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne. W pierwszych z nich hamulec uruchamia się za pomocą stalowej linki, w hydraulicznych natomiast, za pomocą płynu hydraulicznego. Popularniejsze są hamulce mechaniczne, ponieważ dobrze sprawdzają się w ciężkich warunkach, dlatego też stosuje się je, np. w rowerach trekkingowych. Zaletami hamulców mechanicznych są prosta budowa, wysoka odporność, możliwość naprawy w terenie. Wśród wad wymienić należy natomiast małą siłę hamowania, dużą wagę oraz słabą modulację, czyli dostosowanie siły hamowania do aktualnych potrzeb. Hamulce hydrauliczne natomiast cechuje dużo większa siła hamowania i możliwość modulacji. Posiadają jednak pewne wady, w tym trudność w naprawie i konieczność robienia tego w serwisie (hamulce należy odpowietrzać), a także wyższą awaryjność i właściwie brak możliwości samodzielnej naprawy w terenie.
Innym rodzajem hamulców są hamulce szczękowe. Ich konstrukcja jest prosta, przez co są lekkie, łatwe w utrzymaniu i konserwacji. Ich wadą jest niszczenie obręczy koła oraz stosunkowo niewielka odporność na warunki atmosferyczne. Szczęki są dociskane do bocznej części obręczy za pomocą ramion, które ściąga stalowa linka za pomocą klamki hamulcowej. Z hamulce szczękowych wyróżnia się:
- tradycyjne U-brake, z ramionami w sferycznym kształcie, dzięki czemu można między nimi umieścić błotnik. Hamowanie wymaga sporej siły. Stosowane głównie w rowerach miejskich i szosowych.
- hamulce V-brake – posiadające długie ramiona, zamocowane do piwotów widelca lub widełek ramy. Linka zaciskowa przechodzi przez ramiona i jest z nimi połączona– z jednym ramieniem na stałe, z drugim luźno. Ich kształt przypomina literę V, stąd wzięła się ich nazwa. Stosowane w wielu typach rowerów, ostatnio popularne szczególnie w rowerach MTB.
Brak komentarzy.