Ramy rowerowe z różnych materiałów

Znaczenia dobrze wykonanej ramy rowerowej nie sposób przecenić. Przede wszystkim, to właśnie od jej konstrukcji zależy charakter naszego jednośladu. Czy jest to niekwestionowany król szos, uniwersalny towarzysz krótszych i dłuższych podróży, czy może miłośnik ekstremalnych doznań? Ona także odpowiada w dużym stopniu za komfort jazdy i radość z pedałowania.

Dzięki poniższej ściądze, będziesz w stanie wybrać najlepszy, spośród wielu dostępnych wariantów ram rowerowych.

Stal

Pierwsze ramy rowerowe produkowane były ze stali, materiału cechującego się niezwykłą wytrzymałością.

Wśród zalet ram stalowych wymienić należy przede wszystkim ich niską cenę oraz wysoką zdolność tłumienia drgań. Niestety, rozwiązanie to ma także wady, a nawet sporo wad o kluczowym znaczeniu dla wygody korzystania z roweru. Rowery o stalowych ramach są po prostu bardzo ciężkie, a ich duża waga nie zawsze przekłada się na wysoką wytrzymałość. Jeśli dodamy do tej listy podatność na korozję, szybko dojdziemy do wniosku, że lepiej zainwestować w aluminium.

Tymczasem, stalowe ramy mają wciąż wielu zwolenników, nawet wśród doświadczonych cyklistów. Dlaczego? A no dlatego, że stal stali nierówna. Na rynku dostępne są powszechnie ramy ze stali hi-ten oraz ze stali cr-mo. Hi-ten to tania i łatwa w obróbce konstrukcyjna stal węglowa. Rowery z niej wykonane znajdziemy w ofercie wszystkich większych marketów. Przeraźliwie ciężkie, niewygodne, mało wytrzymałe, ale… tanie i bardzo łatwe w naprawie. Cr-mo, czyli stal chromowo-molibdenowa to zupełnie inna historia. Stal cr-mo, w zależności od składu stopowego oraz zastosowanej obróbki cieplnej i plastycznej, występować może w różnych odmianach jakościowych. Generalnie, cr-mo jest bardzo wytrzymała (znacznie wytrzymalsza od aluminium) i sztywna. Posiada też niezwykłe zdolności pochłaniania drgań oraz wolno się starzeje. Ramy ze stali chromowo-molibdenowej określa się mianem „niezniszczalnych”. Są co prawda cięższe od aluminiowych, ale cóż – nie można mieć wszystkiego. Do niedawna ramy ze stali chromowo-molibdenowej wiodły prym wśród profesjonalnych rozwiązań kolarskich. Obecnie – zdetronizowane na rzecz ram aluminiowych – czekają na lepsze czasy.

Aluminium

Ramy wykonane z aluminium są lekkie i sztywne, co oznacza, że sprawdzą się doskonale w szybkiej jeździe szosowej. W trudniejszych warunkach, wysoka sztywność ramy może jednak stać się prawdziwą udręką. Brak widelca amortyzowanego przy sztywnej aluminiowej ramie znacząco obniży komfort jazdy – boleśnie odczujemy każdą nierówność terenu. Rowery o ramach wykonanych z aluminium są stosunkowo drogie, niemniej jednak, podstawowe modele w dalszym ciągu mieszczą się w granicach cenowych dostępnych zwykłemu śmiertelnikowi. Niestety, aluminiowe ramy charakteryzują się znacznie niższą wytrzymałością niż ramy stalowe. Chcąc uzyskać podobne parametry wytrzymałości i sztywności dla ram aluminiowych (przy założeniu jednakowej średnicy rur), należałoby zwiększyć grubość ścianek rur, co z kolei zwiększyłoby ciężar ramy. Z tego względu, w ramach aluminiowych, gwarancją pożądanej sztywności jest nie grubość ścianek, a zwiększona średnica rur.

Karbon

Produkcja ram z karbonu polega na przygotowaniu kompozytu (nałożenie kolejnych warstw włókien węglowych i połączenie ich specjalnymi żywicami), wykonaniu z niego rur (proces przebiegający na sterowanych komputerowo nawijarkach), przycięciu ich oraz połączeniu. W wersji bardziej zaawansowanej technologicznie, kolejne warstwy tkanin karbonowych laminowane są na piankowym rdzeniu, a następnie szlifowane, szpachlowane i malowane (technologia skorupowa). Ramy z włókna węglowego są bardzo drogie i w zasadzie „nienaprawialne”. Uszkodzona karbonowa rama niestety nie wróci tak łatwo do formy. Jeżdżąc na rowerze o ramie wykonanej z karbonu, należy pamiętać o wrażliwości tego materiału na ściskanie. Odpada więc mocowanie takich akcesoriów jak bagażnik czy fotelik dziecięcy. Nie zmienia to jednak faktu, że włókno węglowe zapewnia lekkość (najlżejsze ramy z włókna węglowego ważą zaledwie 600 gramów), bardzo dużą wytrzymałość, stuprocentową odporność na korozję oraz bardzo wysoką zdolność tłumienia drgań. Ponadto, materiał ten pozwala się dowolnie formować, umożliwiając tym samym osiągnięcie pożądanych właściwości ramy.

Tytan

Pod względem wytrzymałości – tytan nie ma sobie równych. Bardzo trudna i kosztowna obróbka tego materiału przekłada się jednak na ekstremalnie wysokie ceny ram z niego produkowanych. Stąd też, w ostatnich latach jego popularność spadła. Tytanowe ramy rowerowe są lekkie, trwałe, odporne na uszkodzenia i korozję, a ponadto świetnie tłumią drgania. Optymiści twierdzą, że w niedalekiej przyszłości zmniejszenie kosztów produkcji ram tytanowych będzie możliwe dzięki zastosowaniu technologii druku 3D. Na początku 2014 roku dwaj brytyjscy producenci rowerów – Renishaw i Empire Cycles – jako pierwsi na świecie przetestowali tę możliwość, drukując ze stopu tytanu wyczynową ramę rowerową do modelu roweru górskiego MX-6 Evo Mountain. Kierując się jednak choćby umiarkowanym sceptycyzmem można się zastanawiać jaki pożytek z produkcji tytanowych (czyli niezniszczalnych) ram będą mieli ich wytwórcy? W końcu to, co jest zaletą dla użytkownika nie musi nią być dla producenta.

Magnez

Magnez to materiał wykorzystywany do produkcji najlepszych ram rowerowych. Gwarantuje on bowiem bardzo niską wagę, odporność na uszkodzenia oraz doskonałe tłumienie drgań. W każdej konkurencji bije aluminium na głowę. Trudna i kosztowna obróbka sprawia jednak, że ramy wykonane z magnezu są bardzo drogie i trudno dostępne.